Autonomia Zagłębia Dąbrowskiego nie jest potrzebna – ta teza wygrała debatę w Humanitasie

2015-02-18

O plusach i minusach autonomii Zagłębia Dąbrowskiego debatowali uczniowie z dwóch sosnowieckich liceów: IV LO im. S. Staszica oraz VI LO im. J. Korczaka. Zwyciężyła teza przeciwko autonomiczności Zagłębia.

Fot. WSH w Sosnowcu.

Wtorkowe spotkanie w Humanitas było finałem I edycji projektu Stowarzyszenia „Zmieniaj Sosnowiec”, przeprowadzanego pod nazwą „Sosnowieckie Debaty Oksfordzkie” i przy współudziale Instytutu Regionalnego w Katowicach. – Pierwsza faza projektu polegała na przeprowadzeniu trzech debat oksfordzkich w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka oraz IV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Sosnowcu. W debatach jako eksperci uczestniczyli m.in. prof. Marek Barański oraz prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński. W pierwszej fazie projektu zostały wytypowane osoby, które będą reprezentowały swoją szkołę w jego finale. Do jego organizacji zaprosiliśmy Wyższą Szkołę Humanitas z Sosnowca.

– tłumaczy Mateusz Wiatr, prezes Stowarzyszenia „Zmieniaj Sosnowiec”.

Dla licealistów ze „Staszica” i „Korczaka” wtorkowe spotkanie w auli Wyższej Szkoły Humanitas nie było nowością. Wcześniej przez kilka tygodni toczyli debaty oksfordzkie w swoich szkołach. W finałowym spotkaniu, w dwóch drużynach zasiedli: Justyna Gil, Piotr Sadowski, Wiktor Radziejewski i Patryk Malinowski reprezentujący VI LO oraz Magdalena Bielecka, Adam Filus, Alicja Łazarska i Beatrycze Niebieszczańska, jako przedstawiciele IV LO.

Zwycięża Staszic

O werdykcie zadecydowali eksperci: wiceprezydent Sosnowca – Mateusz Rykała, rektor WSH – prof. Michał Kaczmarczyk oraz prezes Stowarzyszenia Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego – Dariusz Jurek.

Obie drużyny stanęły na wysokości zadania. Poziom debaty był bardzo wysoki, zarówno merytorycznie, jak i pod kątem erystycznym. Po jednej i drugiej stronie mieliśmy do czynienia z całościowymi i spójnymi wystąpieniami. Ogromny plus daję także za kulturę wystąpień. Drużyna propozycji miała dużo trudniejsze zadanie, jednak nieco zabrakło mi po państwa stronie konkretów. Dlatego zagłosuję na drużynę Staszica, gdyż po państwa stronie było więcej dowodów, konkretów, powołanie na badania, raporty. Podobała mi się także strategia argumentacyjna.

– podsumował prof. Michał Kaczmarczyk.

Najbardziej kontrowersyjny element spotkania, to określenie autonomia. Państwo, którzy mnie znacie, wiecie, po której stronie mam serce przy takiej debacie. Zawsze staję po stronie Zagłębia. W dyskusji o autonomii mieszają się pojęcia ekonomiczne z politycznymi. Nikt na pewno nie będzie mówił o autonomii politycznej, ale coś musi się wydarzyć, jeżeli chodzi o np. rozdysponowanie środków finansowych. Badania przytoczone przez uczniów Staszica, to przecież efekty sytuacji, która funkcjonuje. Ja głosuję za Korczakiem.

– stwierdził Dariusz Jurek.

Spotkanie przyniosło rzeczową i merytoryczną dyskusję, która oparta była również o wysoką kulturę słowa. Myślę, że zobaczyliśmy, iż takie debaty warto robić, dlatego też projekt „Sosnowieckich Debat Oksfrodzkich” z pewnością będzie kontynuowany.

– zapowiedział kończąc debatę jej marszałek Mateusz Wiatr, prezes Stowarzyszenia „Zmieniaj Sosnowiec”.

Autor: Magdalena Tworek – Hołda

FacebookTwitterWykopGoogle+

Comments are closed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress