Przyszłość zagłębiowskich dworców

2015-05-08

Hol Dworca Sosnowiec Główny znowu tętni życiem. PKP S.A. zakończyły trwający od początku tego roku remont, koszt prac wyniósł 1 mln. złotych. A jak wygląda sytuacja dworców w innych zagłębiowskich miastach?

Ta podróż teraz nie będzie tylko szybka ale również przyjemna.Genowefa jest jedną z kilkudziesięciu pasażerów, którzy kupują bilet w nowym holu dworca Sosnowiec Główny. Jak sama mówi w podziemnym tunelu dworca, gdzie do tej pory odbywała się obsługa pasażerska brakowało jednego.

Brakuje przestrzeni, w podziemnym tunelu było bardzo ciasno, atu jest fajnie, Poprzednio nie było nawet gdzie przysiąść, chyba że na peronie, ale tam bywało czasem zimno, Dworzec jest naprawdę bardzo ładny i to jest taki salon Sosnowca.

- podkreślają mieszkańcy miasta.

Bo to jeden z najważniejszych obiektów, nie tylko architektonicznych, ale także historycznych.

Dworzec powstał w odpowiedzi na potrzebę połączenia kolejowego Kolei Warszawsko – Wiedeńskiej z koleją, która łączyła Berlin z Mysłowicami.

- zaznacza Jacek Jakubek, Miejski Konserwator Zabytków w Sosnowcu.

Do niedawna jednak nie był dostępny dla podróżnych. To poseł Jarosław Pięta od kilku lat zaangażowany był w sprawę ponownego oddania go do użytku.

Złożyłem interpelację 2,5 roku temu, otrzymałem odpowiedź i później monitorowałem sprawę z Zarządem PKP S.A w Warszawie. Spotkaliśmy się z absurdem, gdzie w poczekalni były biura i biblioteka

- mówi Jarosław Pięta, poseł na Sejm RP.

Zadowolenia z zakończenia prac nie krył także prezydent Sosnowca.

Dzięki bardzo dobrej współpracy z obecnym zarządem PKP i obecnymi władzami Sosnowca, współpraca jest modelowa i układa się bardzo dobrze, z takiej dobrej współpracy wychodzą dobre rzeczy.

- informuje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Teraz punkt spotkań mieszkańców i podróżnych otwarty będzie całodobowo. Oprócz odnowionej poczekalni, na pasażerów czeka szereg udogodnień.

Pojawiły się 3 kasy, w budynku zamontowana została również winda, która ułatwi poruszanie się  osobom niepełnosprawnym, z holu do tunelu i dalej na perony. Pojawił się także nowoczesny system informacji pasażerskiej. 

- podpowiada Aleksandra Dąbek, biuro prasowe PKP S.A

Remont dworca rozpoczął się na początku tego roku. Jego koszt wyniósł niemal 1 mln zł.Choć jedne dworce tętnią życiem, inne dopiero lata swojej świetności będą miały.Najważniejszą inwestycją dla Sosnowca będzie bez wątpienia Dworzec na Maczkach.O ten zabytek  4 lata walczył również poseł Pięta. 28 lipca 2014 r. w rozmowie z nami podkreślał.

Będzie to duży zastrzyk finansowy dla dzielnicy Maczki, zarówno Kazimierz Górniczy, Ostrowy Górnicze będą miały szansę na wykorzystanie swojego potencjału.

- dodaje Jarosław Pięta, poseł na Sejm RP.

W zupełnie innej sytuacji jest po sąsiedzku Dąbrowa Górnicza, która od siedmiu lat stara się umowę z PKP podpisać. Miasto ma 4 dworce.Szans na remont na razie nie ma. Będzin na dworzec czekał 6 lat i doczekał się. Więc nadzieja umiera ostatnia.

Autor: Magdalena Tworek – Hołda

FacebookTwitterWykopGoogle+

Comments are closed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress