Jak się uchronić przed wakacyjnym koszmarem? (wideo)

2017-08-04

Z każdym sezonem wzrasta liczba Polaków wyjeżdżających na wakacje organizowane przez biura podróży. Zdarza się jednak, że czujemy się na na takich wycieczkach oszukani lub nasze biuro ogłosi upadłość. Jak się ochronić przed zniszczeniem nam urlopu?

Zapytaliśmy rzecznika praw konsumenta jak przygotować się do zorganizowanych wakacji, żeby nie spotkała nas niemiła niespodzianka.

Konsumenci w tej chwili piszą opinie o biurach. To nam pomoże, na przykład jeżeli wyczytamy, że większości opinii jest negatywnych, że biuro jest takie, że ich imprezy mają zupełnie inne warunki, zupełnie inne warunki pobytu. Wtedy już będziemy mieli sygnały, że coś jest nie tak. Także warto poczytać opinie. Musimy pamiętać jeszcze, że zawierając umowę z biurem turystycznym, wykupując jakąkolwiek imprezę turystyczną, żebyśmy zadbali, żeby wszystko było w tej umowie zapisane. Ja podam konkretny przykład, jeżeli chcemy mieć pokój z widokiem na morze to mamy to mieć dopisane w ofercie.

- mówi Danuta Mikoda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na wyjazd, ale zastane warunki znacznie odbiegają od zdjęć i opisów z katalogu? Wtedy na nas ciąży obowiązek zgłoszenia zastrzeżeń organizatorowi.

Zgodnie z przepisami Ustawy o usługach turystycznych, jeżeli my mamy jakieś zastrzeżenia, po przyjeździe na miejsce, do świadczonej nam usługi to naszym obowiązkiem jako konsumentów jest to zgłosić na miejscu. Wynika to z tego, że jeżeli biuro nie dopełnia warunków: nie ta kategoria pokoju, pokój miał być z klimatyzacją, a nie jest, to organizator tej imprezy ma prawo to usunąć. Czyli ma prawo usunąć te niedogodności. Jeżeli my ich nie zgłosimy to on nie ma szansy. Dopiero po zgłoszeniu. Najlepiej to robić w formie pisemnej, czyli mam takie i takie zastrzeżenia, dać to rezydentowi, on to ma potwierdzić, więc mamy  później dowód, że już to zgłaszałam. Jeżeli usunie – nie ma problemu. Natomiast jeżeli nie usunie to po powrocie składamy natychmiast reklamację, mamy 30 dni od powrotu i żądamy, na przykład obniżenia ceny.

- dodaje Danuta Mikoda.

Niestety, nie istnieje żaden pewny sposób aby przewidzieć czy wybrane przez nas biuro ogłosi upadłość.

Zawsze jednak możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Jeżeli zostanie ogłoszona upadłość to zgodnie z procedurą należy, po ogłoszeniu upadłości, zgłosić nasze roszczenie do wyznaczonego syndyka albo wprost do sądu. Sąd ogłaszając upadłość daje takie ogłoszenie, że można te roszczenia kierować. Sąd sporządza listę wierzycieli.

- informuje Danuta Mikoda.

Pozostaje pytanie, czy nie lepiej w takim wypadku samodzielnie zorganizować sobie wymarzone wakacje?

Autor: Mateusz Pniewski

FacebookTwitterWykopGoogle+

Comments are closed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress