Tramwajowa i rowerowa metamorfoza Dąbrowy

2017-11-22

W Dąbrowie Górniczej szykują się spore zmiany, wszystko za sprawą wspólnej inicjatywy miasta oraz spółki Tramwaje Ślaskie. W ramach przedsięwzięcia przebudowana zostanie linia tramwajowa na odcinku od Ronda Budowniczych Huty Katowice do granicy z Będzinem, oraz powstaną drogi rowerowe, zintegrowane przystanki autobusowe oraz przebudowane zostaną przynajmniej dwa skrzyżowania.

Jak zapowiada miasto mająca powstać ścieżka rowerowa będzie dwukierunkowa, a jej szerokość wyniesie minimum 3 metry. Zostanie ona zlokalizowana po jednej stronie drogi jako wydzielony pas poza jezdnią i jeśli będzie taka możliwość, to powinna być trwale oddzielona od chodnika np. pasem zieleni. Dodatkowo projektanci będą zobligowani do uwzględnienia połączenie drogi rowerowej z projektowanym centrum przesiadkowym w rejonie dworca PKP Centrum.

W ramach zlecenie mają zostać zaprojektowane również zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowe w centrum miasta, w rejonie skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z Aleją Róż i na wysokości osiedla Manhattan w Gołonogu. Dodatkowo w projekcie uwzględnione zostaną przebudowy dwóch skrzyżowań – ul. Sobieskiego i Chopina w rejonie Huty Bankowej oraz ul. Sobieskiego i Sienkiewicza. W obu tych miejscach mają powstać ronda.

- wyjaśnia magistrat.

Dzięki wspólnej inicjatywie Dąbrowy Górniczej i Tramwajów Śląskich tramwaje mają stać się głównym środkiem komunikacji w mieście.

Planowane zmiany pozwolą wyeliminować trwający od 40 lat wyścig tramwaju z autobusem i uczynić z tramwaju główny środek komunikacji publicznej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Mało kto zdaje sobie sprawę, że w samym tylko śródmieściu ponad 77 tysięcy mieszkańców miasta do najbliższego przystanku komunikacji publicznej ma nie więcej niż 400 metrów. Ta liczba to niemal 65% wszystkich mieszkańców Dąbrowy Górniczej.

 – podsumowuje Marcin Bazylak, pierwszy zastępca prezydenta Dąbrowy Górniczej.

Jak podkreśla wiceprezydent Dąbrowy Górniczej, że jednoczesna realizacja projektu miasta i Tramwajów Śląski z projektowanie centrów przesiadkowych w centrum i w Gołonogu nie tylko ułatwi korzystanie z kolei i tramwajów, ale również wymusi opracowanie zupełnie od nowa sieci wszystkich połączeń autobusowych i częstotliwości kursów autobusów w taki sposób, aby w największym stopniu odpowiadały one potrzebom mieszkańców.

Termin składania ofert na projektowanie mija 14 grudnia, a prace w terenie powinny zostać zrealizowane pomiędzy 2019 a 2021 rokiem.

Autor: Martyna

FacebookTwitterWykopGoogle+

Comments are closed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress