Zarobki w branży mediowej

Znalezienie zatrudnienia w szeroko rozumianych mediach jest marzeniem wielu młodych, którzy widzą się w takiej pracy. Może się ona wiązać nie tylko z wysokimi zarobkami, ale również rozpoznawalnością, budowaniem własnej marki, możliwością wykonywania obowiązków w różnych miejscach w zależności od tego, jakie są zadania danej osoby. Co powinieneś zrobić, aby zacząć pracę w mediach?

Praca w mediach – dla kogo?

Znalezienie zatrudnienia jako dziennikarz w radiu czy w telewizji nie jest łatwe – najtrudniejszy jest początek, natomiast później, o ile będziesz się rozwijać zawodowo, zwiększać umiejętności i po prostu będziesz się sprawdzać w swojej pracy, to masz szansę na wysokie zarobki. Wprawdzie statystyczny dziennikarz zarabia do 4 tysięcy, ale największe gwiazdy, kluczowe twarze poszczególnych stacji otrzymują nawet kilkadziesiąt razy wyższe pensje. Dziennikarze, którzy prowadzą główne wydania najpopularniejszych serwisów informacyjnych, potrafią osiągać powyżej 50 tys. miesięcznie. Oczywiście droga do takiego sukcesu jest długa – potrzebujesz doświadczenia, wiedzy, umiejętności, a także – sporo szczęścia.

Kto może zostać dziennikarzem? Teoretycznie prawie każdy. Nie ma absolutnie konieczności ukończenia studiów dziennikarskich. Jeśli sprawdzisz wykształcenie popularnych osób z mediów, to możesz być zaskoczony. Na przykład znani komentatorzy sportowi, tacy jak Dariusz Szpakowski, Włodzimierz Szaranowicz czy Cezary Olbrycht są absolwentami AWF. Krzysztof Stanowski w ogóle nie ukończył studiów, a Mateuszowi Borkowi zajęło to 9 lat. Tak więc nie ma znaczenia, jaki ukończyłeś kierunek – znaczenie mają Twoje umiejętności i to, że akurat ktoś podczas rozmowy rekrutacyjnej zauważyć w Tobie to coś.

Czy zatem powinieneś wykreślić studia kierunkowe, jeśli interesuje Cię praca dziennikarza? Absolutnie nie. Ich ukończenie może Ci ułatwić np. trafienie na praktyki zawodowe tam, gdzie kiedyś chciałbyś pracować. Znani dziennikarze zaczynali właśnie od tego, a to, jak się potoczyła ich kariera, zależało od wielu czynników. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego kierunki nauki społeczne, dziennikarstwo i informacja studiowało ponad 30 tys. osób na koniec 2020 roku. Tylko niewielka część z nich wszystkich będzie pracować w zawodzie.

Jakie cechy powinien mieć dziennikarz

Zanim zabierzesz się za podejmowanie kroków w kierunku zostania takim specjalistą, najpierw zastanów się, czy w ogóle masz odpowiednie cechy, aby się tym zajmować. Ewentualnie – czy jesteś w stanie się na tyle zmienić, aby mieć umiejętności pożądane w tym zawodzie. Oto, jakie cechy są oczekiwane:

  • Umiejętności interpersonalne – czyli komunikatywność, swoboda w rozmowie z przeróżnymi ludźmi, brak oporów przed zadawaniem pytań. Powinieneś umieć wciągnąć w rozmowę drugą osobę i jednocześnie widzów/słuchaczy, a to już zdolność, którą mają tylko wybrani.
  • Perfekcyjna znajomość języka polskiego – może się to wydawać oczywiste, ale praktyka pokazuje, że w mediach bardzo często słyszymy powtarzanie prostych, typowych błędów językowych. Dziennikarz powinien znać doskonale zasady języka i nie może się zasłaniać tym, że za takie kwestie odpowiada korektor.
  • Dbałość o wygląd – jest to oczywiście niezbędne. Powinieneś cały czas dbać o ten aspekt. Nie chodzi wyłącznie o ubiór, ale także o utrzymanie atrakcyjnej sylwetki.
  • Odporność na stres – musisz sobie radzić z trudnymi sytuacjami, zawsze zachować spokój i nie dać się wyprowadzić z równowagi nawet wtedy, gdy rozmowa toczy się zupełnie inaczej, niż byś tego oczekiwał.

Praca w mediach – jak ją dostać?

Masz odpowiednie cechy, umiejętności i rozwijasz się w kierunku zostania dziennikarzem? Bardzo dobrym krokiem na drodze do realizacji celu jest skorzystanie z praktyk lub stażu w popularnych stacjach telewizyjnych czy radiowych. Najlepiej znajdź wcześniej inne osoby, które korzystały z takiej możliwości, aby przekonać się, w której firmie są to praktyki/staż z prawdziwego zdarzenia, a Twoim zadaniem nie będzie wyłącznie parzenie kawy.

Takie staże i praktyki są organizowane przez większość popularnych stacji telewizyjnych i radiowych – rozbudowany system ma m.in. TVN24. Znane marki mają najczęściej więcej chętnych niż dostępnych miejsc, więc dowiedz się, co decyduje o wyborze i postaraj się jak najlepiej zaprezentować. Możliwe, że konieczna będzie rozmowa, po której stacja zdecyduje, czy jesteś odpowiednim kandydatem na staż lub praktyki.

To, czym się będziesz wówczas zajmować, zależy przede wszystkim od profilu działalności danej marki, a także od tego, co umiesz i w jakim kierunku się rozwijasz. W stacji telewizyjnej możesz się zajmować wywiadami, researchem czy nawet montowaniem materiałów audio i wideo. Jeśli trafisz do działu internetowego, to wtedy Twoim zadaniem może być pisanie artykułów, newsów czy wykonywanie tłumaczeń. Jeśli zostaniesz pozytywnie zapamiętany, stacja dostrzeże w Tobie potencjał, to możliwe, że nawet już w trakcie studiów będziesz miał szanse na pierwsze zlecenia, a później na pracę pełnoetatową.

Jeśli rozwijasz określone umiejętności, to spróbuj pozyskiwać zlecenia, które umożliwią Ci budowanie doświadczenia. Każda realizacja działa zdecydowanie na plus i ma większą wartość niż jakakolwiek wiedza teoretyczna. Nie zakładaj, że wszystkiego nauczysz się dopiero, kiedy znajdziesz pierwszą pracę. W ten sposób zmniejszasz swoje szanse na sukces, bo każdy kandydat, który ma jakieś doświadczenie, będzie przed Tobą.

Mając już zlecenia za sobą, szukaj pracy w Warszawie, bo jest tutaj najwięcej ofert, ale bierz też pod uwagę miasta, gdzie działają firmy, w których chcesz pracować. Ta branża ma to do siebie, że w wielu przypadkach konieczna jest zmiana miejsca zamieszkania, aby otrzymać lepsze zatrudnienie. Natomiast bez wątpienia największe możliwości znalezienia etatu w mediach masz w Warszawie.